Sebagai sebuah masyarakat islam, pemakaian zikir mempunyai sejarah
yang besar dalam jatuh bangun masyarakat
Melayu. Hal ini sebenarnya adalah melambangkan betapa tebalnya pengaruh tasauf
yang telah masuk ke Nusantara -sebagaimana dunia-dunia Islam ajam yang lain
juga- semenjak awal kedatangan Islam . ini kerana peranan zikir telah di
tekankan oleh alim ulama sebagai sebahagian daripada ajaran Al Quran yang penuh
dengan pelbagai rahsia kemukjizatan. Ia menjadi makanan keruhanian kepada para
perajuwit Islam yang menyalakan semangat untuk istiqamah dan membentuk kekuatan
menghadapi musuh yang tidak pernah kunjung padam menentang Islam. Zikir yang tercas
di dalam diri mereka laksana kenderaan
yang membekalkan kekuatan ilham dalam menghadapi cabaran hidup yang mencemaskan
atau tidak menentu.ilham tadi mengatur langkah kehidupan baru mereka dengan
mengajarkan memanfaatkan segala bahan yang Allah bekalkan di sekeliling mereka.
Sebagai contoh para
perajuwit Islam Patani yang di buru oleh Siam Sakhothai setelah Patani tewas dalam
perang Bisik (1826-1830) telah melarikan diri dan bersembunyi di beberapa
negeri di Nusantara terutamanya Terengganu,Kelantan, Kedah, Pahang, Perak dan
sebagainya lagi. Tempat persembunyian mereka yang terpencil dan tersorok
menjadikan kehidupan mereka terasing dan tersorok. Mereka seolah-olah memulai
semula kehidupan bermasyarakat yang baru setelah bapa dan datuk mereka yang
terbunuh dalam perang-perang menentang Sakhothai itu pernah melalui kehidupan
yang besar dan selesa. Generasi abad 19
ini di lahirkan dalam keadaan yang jahil dan
dan
serba kekurangan berbanding dengan
sebelum mereka di jajah . untuk meneruskan kehidupan dalam keadaan yang serba
kekurangan ini, amalan zikir telah dijadikan
jalan kepada penghasilan ilmu dan ilham
yang memandu mereka menggunakan bahan-bahan di sekeliling adalah langkah
permulaan kepada pembangunan semula di zaman yang baru. Soalnya di sebabkan
kehidupan yang tersorok dan terpencil, tiada guru di sekeliling mereka yang
dappat mengajarkan mereka. Di sini nyata sekali peranan zikir dalam membantu
kehidupan mereka itu memainkan peranan yang sangat besar dan amalan tersebut
semestinyalah dapat di teruskan.
Demikianlah juga pada dekad yang sedikit awal dari zaman di
atas, pejuang-pejuang Islam di Jawa yang
menyokong Deponegaro turut melarikan diri dan bersembunyi di
kepulauan-kepulauan yang berselerak sehinggalah akhirnya mereka berlayar ke
Johor, Selangor, Perak dan sebagainya lagi. Pejuang Tanapuri, Padang dan
sebagainya lagi yang menjadi penyokong Imam Bonjol juga mengalami kesempitan
kehidupan yang lebih kurang sama. Kehidupan mereka yang terasing dan tersorok
menjadikan ruang kehidupan mereka terbatas. Dimana-mana mereka seolah-olah
memulai semula kehidupan bermasyarakat yang baru.ini kerana kehidupan
bermasyarakat yang wujud telah musnah. Bahana besar akibat kemasukan penjajahan
kufur di Alam melayu melahirkan generasi
yang hidup dalam keadaan yang jahil dan
dan serba kekurangan . untuk meneruskan kehidupan dalam keadaan yang
serba kekurangan ini, ilmu yang mereka terima dari bapa mereka yang pernah
berada dalam masyarakat yang lebih besar sebelum menjadi mangsa buruan Belanda
ialah kepentingan zikir. Amalan zikir yang mereka amalkan menghasilkan ilham
yang memandu menggunakan bahan-bahan di sekeliling. Soalnya tiada guru di
sekeliling mereka yang mampu mengajar. Di sini nyata sekali peranan zikir dalam
membantu kehidupan itu dapat di teruskan.
Sebagai contoh di katakan bahawa orang-orang Jawa yang berhijrah
dan mengambil penempatan yang berhampiran dengan laut memperolehi ilmu berubat
orang patah tulang dengan menggunakan pokok bebaru, manakala yang memilih untuk
mendiami di kaki-kai bukit pula
memperolehi ilham merawat tulang melalui menggunakan burung but-but ,
orang-orang Johor Riau yang berlayar ke Terengganu membuka kampung Merbau Patah
pula merawati kecederaan tulang dengan menggunakan pokok terajam, kulit pokok
langsat dan sesabut. Penghijrah-penghijrah Patani pula dikatakan di ilhamkan dengan
kaedah menggunakan tulang angsa yang di
tumbuk hancur. Di katakan ilham yang berbeza telah datang membantu kehidupan
mereka sehingga mereka membentuk satu level keilmuan yang tersendiri dan
berbeza-beza dengan tempat-tempat yang berlainan. Bukan itu sahaja malahan juga
makanan, adat resam, budaya hidup bahkan juga petua dan pantang larang.
Selang beberapa lama
, setelah mereka dapat berhubung semula antara satu sama lain, ilmu-ilmu
tersebut di kongsikan antara satu sama lain , barulah ilmu tentang kehidupan
dapat di perolehi melalui perkongsian anggota masyarakat.
Ini bererti kadang-kadang boleh di jadikan satu tanda
bilamana mereka menggunakan satu-satu ilmu, boleh membayangkan aliran ilmu yang
mereka terokai.
Pelbagai petua, pantang larang di perolehi daripada amalan
zikir yang mereka amalkan. Kesemua ini di ageh-agehkan kepada kaum kerabat
sehingga kaum kerabat mereka boleh dikenali dengan tanda-tandanya ialah
kesepakatan dengan amalan dan pantang tersebut
Sebagai contoh,
sekiranya kita meninjau kepada zaman yang lebih awal dari kedatangan penjajahan
kufur, kita boleh dapati bahawa kebanyakan petua-petua tradisional melayu di
perolehi melalui aliran zikir allah allah allah allah yang giat di kembankan di
nusantara oleh Sunan Kalijaya dan sunan gunung jati yang di ambil daripada adi
putera- Syeikh Thanauddin . beliau adalah menantu Syeikh Ismail Pulau Besar
Melaka. Syeikh Ismael ini adalah salah seorang keluarga Syeikh abdul Kadir Al
jailani yang di hantar ke alam melayu untuk mengembang ajaran zikir nafi dan
ithbat.
Maka hari ini di
antara penemuan yang menakjubkan boleh kita temui ialah sebahagian dari mereka
yang mengamalkan atau menyimpan rahsia petua-petua itu adalah daripada satu ahli
keluarga besar yang terbentuk dari rumpun yang sama . rahsia penemuan
petua-petua ini sebenarnya sekaligus menyimpan rahsia tentang asal usul dan latar belakang mereka
yang sama yang sebenarnya adalah
mengikatkan keluarga mereka dari zaman lampau sehinggalah ke hari ini. .
No comments:
Post a Comment