Wednesday, May 1, 2013

lebai Isa buka Surau Bukit Depu


menurut cerita nenek saya yang tinggal di Kg Masjid Hj Kadir Pasir Panjang pada tahun 80an, hamidah Abdullah, surau tepi selekoh kg bukit depu telah di buka oleh moyangnya Lebai Isa. keluarganya datang dari Fatani juga. lebai Isa mempunyai beberapa anak . Yang tercatat bernama Ahmad. Ahmad telah telah berkahwin dengan Tok Fatimah dan melintasi bukit jenal dan menetap di kg Masjid Haji Kadir tepi sawah mengadap ke bukit depu. 

Ahmad ini mempunyai 3 anak iaitu  Abdullah , Umi Kelsom dan Halimah ketigatiga ini menetap dikg masjid hj kadir.

anak beranak lebai Isa dari Patani inilah juga yang membuka Kg Pak Maseh yang berasal dari perkataan Pak Mat atau Pak man Syeikh. syeikh ini adalah seorang Ulama besar yang menjadi  rujuk oleh ulama ulama lain di Fatani. Demikianlah juga Gong Tok Nasik. 
mereka adalah tiga beranak 

dari cerita ini, sekurang kurangnya dapatlah memberikan penjelasan kepada generasi muda hari ini  bahawa anak beranak lebai Isa di kg masjid Hj Kadir, di Kg bukit depu, pak maseh dan Gong Tok nasik adalah satu keluarga yang datang dari Patani. mereka adalah anak beranak yang masih dekat.
malangnya walaupun saya selau melalui kawasan tersebut tetapi saya tidak biasa rapat dengan anak beranak di kampung Bkt Depu, gong Pak maseh dan tok Nasik, jadi saya tidak mengenali siapakah lagi cucu cicit Lebai Isa itu di kampung kampung tersebut. saya berdoa kepada Allah memberikan peluang kpd saya dapat masa untuk menghubungkan semula silatur rahim dengan mereka yang terputus itu. dari siti kita mungkin akan dapat cerita lebih detail


No comments:

Post a Comment