Tuesday, May 14, 2013

bandar kuala terengganu:tempat berkumpul ilmuan Patani



oleh: Ustaz Hanafi El Fedfanji


KAMPUNG PATANI


Di tengah=tengah Bandar Kuala Terengganu ada terdapat satu kawasan jalan yang pernah menjadi tumpuan ulama ulama khususnya ulama Patani.  Jalan itu  dinamakan jalan Patani.letaknya adalah di antara Jalan Tok Lam menuju Ke Tanjung. Atau antara masjid Puteh ke Astaka walla .


Ini kerana ramai orang-orang Patani yang  berkumpul dan menetap di situ. Seab  mereka  berkumpul adalah menjalankan kehidupan sebagai manusia yang perlukan makan minum .

Lokasi ini memberitahu kepada kita bahawa perjalanan yang menyampaikan mereka ke Terengganu adalah melalui jalan laut. Kapal kapal kecil yang mereka mudiki dari Sg Patani di gunakan---. Contohnya dantara penemapatan yang seringkali di pilih ialah Duyung yang berdekatan dengan Kuala Terengganu 


Memang ada orang Patani yang berhijrah meninggalkan Patani menggunakan jalan darat. Contohnya mereka berjalan kaki mendaki bukit bentong menuju ke Kedah. Tetapi boleh di katakana rata rata yang dating ke Trg adalah menggunakan jalan laut. Ini lebih mudah pada waktu itu.
Hubungan mereka yang berkumpul d Jalan Patani dengan orang Patani di kawasan lain pada masa itu seperti orang Patani di Sungai Duyung, Paya Bunga dan tanjung sangatlah rapat. Contohnya hubungan mereka dengan anak beranak Syeikh Daud Patani di Palau nDuyung   dengan peniaga yang berniaga di pasar tanjung dan penghuni kampung Patani adalah berlaku setiap hari. . syekih wan abdul kadir bukit bayas yang memulakan penempatan di Duyung juga telah beberapa lama menjalankan  pengajarannya di Paya Bunga yang letaknya tidak berapa jauh dari penempatan  tersebut. Akhirnya barulah ia memperolehi penempatan lebh pendalaman  dan diberi nama  Kampung Bukt Bayas.

Haj I Kadir Abdullah Al Fatani yang membuka kampong Masjid Haji Kadir Pasir panjang juga memulakan penempatannya di seberang Takir yang letaknya  berdekatan dengan jalan laut. Pada zaman dahulu, Seberang Takir merupakan  satu pengkalan besar dan sibuk tempat ====. ia mempunyai zuriatnya di sana. Sesudah itu , sebagaimana Syeikh Wan Abdul kadir Bukt Bayas dan tokoh-tokoh yang lain memasuki kawasan lebih pendalaman. . barulah ia masuk ke kampong Masjid yang =di pujuk oleh bapa saudaranya Haji Ibrahim.
Seterusnya ia berkahwin dengan Umi Kelsom Bte Wan Mahmud Al Patani(Tok Som)  Sungai Derhaka. Jalan laut memainkan peranan penting dalam kegiatan kehidupan mereka waktu itu.


KAMPUNG TOK KAYA

1 comment:

  1. kenapa ulama Patani ini memilih terengganu sebagai tempat temuan mereka
    begitu juga dengan kedah pun jua tempat ulama Patani berteduh

    sebenarnya ulama Patani telah bertebaran di seluruh nusantara
    mereka mempunyai rancangan yang besar dalam dakwah Islamiyyah ... semasa dan akan datang ...

    sayangnya ada dikalangan mereka telah hanyut dalam arus dunia ....

    ReplyDelete