oleh Ustaz Haji Hanafi Rahman El Fesfanji
isi kandungan dari kertas kerja ini telah di bincangkan dalam beberapa siri kuliah di gombak Kuala Lumpur
Pada mulanya Patani berada di
bawah pengaruh Hindu Brahma. Semenjak Srivijaya menguasai Patani, penduduk
Patani mula meninggalkan Hindu dan menganut Buddha.Srivijaya memang di akui
mempunyai sumbangan yang besar dalam kemajuan dan pembangunan Patani di zaman
tersebut terutamanya dalam bidang pertanian, pertukangan, perdagangan dan
bahasa Melayu.
KEDATANGAN ISLAM KE PATANI
Dikatakan bahawa pada satu
ketika,pemerintah Patani(Kerajaan Langkasuka ) yang di kenali sebagai Phya Tu
Nakpa telah jatuh sakit berat yang tak kunjung sembuh. Ia mendengar ada seorang
beragama Islam, Syeikh Said, adalah seorang tabib yang hebat. Apabila di minta
mengubatinya, tabib tersebut sanggup mengubatinya dengan syarat ia mestilah
menganut Islam setelah sembuh. Malangnya bilamana raja tersebut sembuh dari
sakitnya, baginda telah mungkir janji
setelah sembuh dari sakitnya. Ini menyebabkan sakitnya berulang lagi. Setelah
di usahakan sebanyak tiga kali, ia mula insaf dan bertaubat. Ia mahu menjadi
seorang yang benar-benar Islam. Setelah
ia beragama Islam, pembesar-pembesar dan kaum kerabatnya juga telah menganut
Islam. Beliau mula memakai gelaran Sultan Ismail Shah. Dikatakan beliaulah yang
menggantikan nama kerajaan lama kepada nama baru Patani. Patani bererti
pantai ini. Semenjak Patani di buka, kawasan baru ini menjadi maju, makmur
dan mewah.
MENAKLUKI SIAM
Setelah Sultan Ismail Shah
meninggal, diganti pula oleh anaknya, Sultan Muzaffar Shah. Ketika baginda
melawat Siam, Raja Siam yang bongkak telah memalukannya. Ini menyebabkan ia
====pada 1563, ketika mendapat tahu kerajaan Siam di serang oleh Burma, Sultan
Muzaffar bersama adiknya Sultan Mansur Shah telah turut mengambil kesempatan
menyerang Siam. Dengan 200 kapal perang dan sejumlah tentera yang besar, Siam
dapat di kuasai oleh Patani.
Sayangnya tak berapa lama
setelah itu, Sultan Muzaffar Shah mangkat secara mendadak . beliau memandatkan
kuasa pemerintahan kepada adiknya Sultan Mansur Shah. Baginda memerintah
sehingga mangkat(1564-1572)
KRISIS DALAMAN
Sebelum Sultan Mansur mangkat,
baginda telah berwasiat bahawa yang menggantikannya ialah anak saudaranya,
Patik Siam (10tahun) putera Sultan Muzaffar sebagaimana yang terdahulu di
wasiatkan oleh Sultan Muzaffar. Ini menimbulkan kebencian dan iri hati terutama oleh Pangiran Bambang(anak tiri
Raja). Menurut ahli sejarah, inilah bibit-bibit awal pergolakan . Diantara
tahun 1573-1584, berlaku dua kali rampasan kuasa yang menyebabkan pembunuhan
yang ramai di kalangan pembesar lebih-lebih lagi dari kalangan anak anak bukan Permaisuri.
KEJAYAAN PATANI
Patani mencapai zaman
kegemilangannya di bawah pemerintahan empat orang Raja perempuan iaitu Ratu
Hijau(1584-1616), Ratu Biru(1616-1624), Ratu Ungu(1624-1635) dan Ratu
Kuning(1635-1651). Di zaman inilah, kerajaan Patani Besar terbentuk merangkumi
sebahagian besar semenanjung termasuk Kelantan dan Terengganu. Kekuatannya jelas tergambar dalam kisah-kisah
kejayaannya mematahkan empat kali serangan Siam(1603, 1632, dan 1638). Mampu megarahkan 180,000 pasukan tentera siap
bertempur dan di perkuatkan dengan satu benteng yang di kenali Benteng Raja
Biru. Malangnya kegemilangan ini mampu bertahan selama 67 tahun sahaja.
Selepas kemangkatan Raja Kuning pada 1651, Patani mengalami kemerosotan
politik, ekonomi dan ketenteraan. Hanyalah di zaman Raja Sakti dan Raja Bahar,
Patani sekali lagi dapat menyatukan Senggora(Songkla) dan Pethalung.
KEJATUHAN PATANI
Pada akhir abad 17,
Pada abad 18, Patani mula di
kenali sebagai orang Sakit di Semenanjung Melayu. Sebagai negeri pengairan,
ekonominya yang sangat bergantung kepada perdagangan itu menjadi semakin
merosot. Lebih malang lagi ialah bilamana kekuatan persenjataan tidak lagi
menjadi persediaan yang di ambil berat .
Bilamana Raja Kuning mangkat
tanpa meninggalkan waris keturunan, Majlis Di Raja dan Kerabat Di Raja telah
melantik Raja Bakar Kampung Teluk menjadi raja tetapi meninggal tidak berapa
lama selepas itu.
Majlis kerabat di raja mahukan seorang yang
berasal dari raja tulen yang patut di lantik, maka Raja Kelantan Mas dari Kelantan
telah di jemput dan dilantik menjadi raja. Tak berapa lama selepas itu, Raja
Mas pula meninggal. Anak perempuannya Raja Mas Chayam pula di lantik menjadi
raja. Dalam tempoh yang singkat sahaja, Raja ini juga mangkat dan tidak
meninggalkan sebarang waris keturunan. Raja Ahmad Kampung Dawai dan Rakap telah
di lantik menjadi raja dengan memakai gelaran Sultan Mahmud. Meskipun di zaman
raja-raja ini, adalah lemah dan merosot berbanding dengan raja-raja keturunan
Raja Seri Wangsa terdahulu,keadaan masih aman kerana Siam,musuh yang seringkali
mengganggu sedang menghadapi asakan yang kuat dan bertubi-tubi dari
Burma.Beberapa wilayah yang telah Islam di bawah Siam, waktu itu turut
mengambil kesempatan untuk merdeka. Raja di Ligor bersama pembesar di singgora dan
Pathalung telah cuba membebaskan diri. Hal ini tidak dapat di biarkan oleh
seorang raja bernama Phraya Tak. Pada 1769,Raja Siam Thai telah menghantarkan
tenteranya ke Ligor ,Sinngora dan Pathalung . Raja-raja Islam ini melarikan
diri ke Patani dan berlindung di bawah Sultan Mahmud. Mereka telah di kejar
oleh Siam Thai. Setelah Siam Thai tiba di Tiba, mereka mendesak raja Patani
supaya menyerahkan ketiga-tiga raja tersebut. Kerana merasakan kerajaan Patani
akan tewas sekiranya di serang oleh Siam, Sultan Mansur menyerahkann raja-raja
seagama dengannya kepada Siam.
Pada 1776, Burma sekali lagi
menyerang Siam. Siam mengambil kesempatan ini untuk menguji raja-raja
Patani(termasuk juga Raja Kelantan dan Terengganu) dengan meminta bantuan dari Raja Patani berupa
wang sebanyak 80,000bath. Sultan Mahmud
tidak mengendahkan permintaan Raja Siam ini menyebabkan raja yang sombong ini
menyimpan dendam untuk menakluki Patani. Bilamana Phraya Kalahom di hantar
untuk menyerang Patani, barulah Sultan Mahmud mendapati kekuatan yang di miliki
di zaman keemasan di bawah empat raja perempuan lalu telah lenyap. Keberanian
orang Melayu telah berkurangan bersekali dengan kelengkapan perang tidak
bertambah malahan telah ketinggalan zaman. Kerana Islam mengajarkan Daripada
menyerah tanpa perang, adalah lebih baik terbunuh syahid di medan perang. Maka,
dengan hanya berbekalkan senjata lama, Sultan Mahmud menghadapi juga yang Siam.
Dengan pertolongan seorang pengkhianat bernama Nai Chan Tung , seorang pembesar
Ligor yang bersembunyi, memberikan maklumat kepada Panglima Siam Thai,
orang-orang Islam Patani tewas untuk pertama kalinya menentang Siam. Setelah
Sultan Mansur syahid dan pahlawan-pahlawan Patani gugur, Siam menangkap
orang-orang tua, kanak-kanak dan perempuan di sembelih dan rumah-rumah mereka
di bakar setelah segala harta benda dan senjata di rampas. Di antara yang di
rampa ialah Meriam besar yang di buat di zaman Raja Biru. Meriam itu sekarang
menghiasi depan pejabat Kementerian Pertahanan di Bangkok. Raja Melayu boneka telah
di lantik di Patani dengan menjadikan Patani berada di bawah jajahan Ligor.
Patani di kehendaki menghantar Bunga Mas sepuluh karat gold 63,tiga tombak-tombak emas seberat
empat puluh tahil dan beberapa bongkah emas.
Raja Boneka yang di lantik Siam
Thai ialah Raja Bendang bernama Tungku Lamidin. Lantaran berkesannya peranan
ulama-ulama sebelumnya dalam masyarakat Patani, maka di dalam jiwanya masih ada
kefahaman tentang tuntutan jihad. Ia menunggu masa yang sesuai untuk
mengembalikan Patani ke bawah kuasa Islam yang merdeka. Pada 1789, baginda
menghantar sepucuk surat kepada Raja Annam(Vietnam) bernama Wan Cheng Su, untuk
bekerjasama menumpaskan Siam. Malangnya surat tersebut telah di serahkan oleh
raja Annam pengkhianat kepada Raja Siam di Bangkok.Serta merta api kesombongan
Raja Siam Thai itu mengarahkan Raja Patani itu di tangkap. Tungku Lamidin,
tanpa berlengah, telah menyambung jihad Sultan Ma---dan berjaya menghalau Siam
sehingga membebaskan Tiba. Hulubalang-hulubalangnya terus bergerak ke Senggora.
Di Bukit Anak Gajah, tentera jihad Tungku Lamidin telah bertembung dengan
tentera tambahan Siam dan berperang selama beberapa hari . akhirnya tentera
Tungku Lamidin Berjaya membebaskan singgora walaupun tentera Siam sendiri
menerima tentera tambahan lagi. Golongan Mujahidin jihad tidak bertangguh untuk
membebaskan pula Pathalung . Perang ini berlangsung selama tiga tahun
menyebabkan tanpa ada yang menang atau kalah menyebabkan lama kelamaan tentera
Melayu Islam Patani menjadi lemah. Akhirnya Tungku Lamidin berundur, malangnya
pengundurannya dapat di kepung oleh tentera Siam yang jumlahnya adalah tiga
kali ganda tentera Patani di Perawan.tahun 1791 menyaksikan kekalahan kedua
Perawan jatuh ke tangan Siam dan Tungku
Lamidin di jatuhkan hukuman bunuh. Maka sebagaimana lazimnya, Siam Thai
menyembelih, membunuh dan membakar Perawan setelah di rampas segala harta benda
dan senjata.
Siam melantik pula raja boneka
kedua bernama Datuk Pengkalan. Kali ini ia di bantu oleh penasihat Siam bernama
Laksamana Dayang . selepas itu Patani tidak lagi menumpahkan darah tetapi
pertelingkahan kerap kali berlaku antara Datuk Pengkalan dengan penasihat Siam
itu. Lantaran tidak tahan di control oleh penasihat Siam tersebut, Datuk
Pengkalan menghalaunya. Ini menyebabkan ia melarikan diri ke Singgora. Raja
Singgora telah menulis surat kepada Raja Siam melapurkan bahawa Datuk Pengkalan
telah khianat. Sementara itu, bersama Laksamana Dayang, Raja Ligor dan Raja
Singgora beserta tentera masing-masing telah turun untuk menangkap Datuk
Pengkalan. Datuk Pengkalan menghadapi kedua-dua tentera tersebut selama
berbulan-bulan sehingga tentera Ligor kembali berundur ke Ligor. Beberapa bulan
kemudian, tentera Siam dari Bangkok di ketuai oleh Phraya Kalahom tiba ke
Patani dengan beberapa kapal perang dan di susuli oleh tentera tambahan dari
Singgora dan Ligor. Maka kali ini Patani di serang dari laut oleh tentera Siam
dan dari darat oleh Ligor dan Singgora. Pertempuran laut berlaku di Grisik
Manakala di darat pula bertempat di Bawarah. Ada berbagai-bagai pertolongan
Allah dan karamah di ceritakan turun temurun secara lisan dikatakan telah
muncul dari amalan-amalan yang di ajarkan oleh Ulama pada waktu itu.Namun
begitu, akhirnya Datuk Pengkalan syahid terbunuh dan ramai tenteranya terbunuh.
Setelah melakukan pembakaran dan keganasan, mereka yang tercedera di jadikan
tawanan oleh pihak Siam yang di perlakukan dengan pelbagai kezaliman dan
kejahatan.
Siam telah melantik Nai Khwan
Sai, anak Raja Cenak yang asalnya orang luar yang datang berniaga menjadi Raja
Patani. Beliau di bantu oleh beberapa ratus pegawai dari Siam dan Singgora.
Selepas itu, kedaulatan raja-raja Melayu Islam Patani telah di lumpuhkan dan
Patani berada di bawah pemerintahan Siam sepenuhnya. Walaupun selepas itu terdapat beberapa
pemberontakan dari pihak umat Islam Patani, tetapi apa yang telah di capai oleh
Siam setakat itu sudah lebih dari cukup untuk memberikan peluang dalam menghapuskan
Melayu Islam di Patani. Mereka bertindak zalim dan kejam diluar dari
perikemanusiaan .
Hal-hal inilah yang menyebabkan
mereka yang terselamat dari di bunuh berpesan kepada anak cucu mereka supaya
berhijrah untuk mempertahankan aqidah dan membina kekuatan semula. Detik-detik
yang menyayatkan hati ini akan terus di ingati kerana menjadi bibit
penghijrahan umat Islam Patani ke Terengganu, Kelantan, Kedah bahkan juga
Mekah.
Itulah sebabnya pada
pertengahan abad 19, ramai anak-anak muda di Patani turun ke Terengganu dan
menetap di pesisiran pantai dan sungai. Mereka bukan sahaja membina masjid
untuk solat malahan juga menghidupkan pusat keilmuan Islam bagi melahirkan
nulama-ulama yang akan meneruskan perjuangan menghidup syariat Al Quran di
bumiNya sebagaimana yang telah d capai oleh Kerajaan Islam Patani selama
beberapa ratus tahun lamanya.
Di antara mereka adalah Syeikh Wan abdul
Kadir Bukit Bayas, Haji Kadir Kampung Masjid, setibanya di Terengganu, ddab
menantunya Haji Wan Mahmud sg Derhaka mereka bukan sahaja terjun dalam dalam
bidang pendidikan Islam malahan juga mempunyai saham dalam usaha-usaha
perlaksanaan Syariah dan pengukuhan di zaman Sultan Umar, Sultan Zainal abiding
dan Sultan Sulaiman. Malangnya setelah datang beberapa zaman yang melekakan,
terdapat cicit ciutnya yang lupa dengan tanggung jawab mengembalikan syariah
Allah di bumiNya, mereka dilalaikan dengan hiburan dan layu bersama bola, RTM dan TV3 dan sebagainya lagi. Mereka layu
bersama dengan terkuburnya cita-cita jihad yang asalnya bernyala marak di jiwa
nenek moyang mereka. Mudah-mudahan kita terus menjadi golongan yang hidup dalam
bakaran dengan api semangat jihad meninggikan agama Allah agar kita terselamat
dari di bakar api neraka-amin
golongan ulama inilah uhulubalang dan panglima perang
ReplyDeletemereka bukan lari takutkan siam
tetapi atas asbab tersembunyi ...
ke manakah ulama Patani ini dalam tahun 1828, 1830, 1831, 1832, 1838, 1950-an, 1960-an ...
Assalamualaikum ustaz, selain Tuk Syeikh Pulau Duyung dan Tuk Syeikh bukit bayas tercatat satu nama iaitu Tuan Jamal dimanakah dapat saya cari salasilah dari nama ayahnya?
ReplyDelete