Sunday, August 4, 2013

sejarah kemunculan feqh 4 mazhab (1)

oleh us hanafi el fesfanji




dalam senarai sejarah perkembangan mazhab 4 dalam islam, mazhab hanafi telah muncul paling awal sekali. ia muncul di iraq kira-kira seratus tahun selepas hijriyyah. kemunculannya mendahulu yang lain kerana dua faktor iaitu jauh dari madinah yang menjadi sumber ilmu hadis dan faktor yang kedua ialah kerana iraq sendiri adalah gedung perbincangan dan pertembungan ilmu pengetahuan yang di warisi semenjak ratusan tahun di bawah empayar farsi. di situ, masyarakat telah menyedari lebih awal tentang betapa perlunya ilmu tentang asas-asa kepada pembentukan undang-undang dan pemikiran untuk menyelesaikan masalah yang timbul . Maka Abu Hanifah telah dapat melakarkan kepada pengikut-pengikutnya tentang beberapa perkara kaedah-kaedah asas yang boelh di petik daripada Al Quran yang di namakan qias.

perbincangan tentang qias itu luas sebenarnya, tetapi pada masa itu, terlalu ramai yang salah faham tentangnya. maka muncullah golongan yang menolak kias dengan mengatakan qias itu adalah menggunakan akal . ini menyalahi syarak. mereka ini adalah golongan yang lebih menguasai hadis di madinah. Mereka di ketuai Imam Malik. 



walaupun Imam malik tidaklah menolak  Abu Hanifah sepenuhnya tetapi pemikirannya yang di dokong oleh murid-muridnya  telah membentuk golongan yang kedua yang mengimbangi golongan hanafi. 



Imam Shafie pula muncul,ia berasal dari murid Maliki. Ia adalah seorang pelajar yang pintar dan cerdik sehingga dapat menggantikan gurunya sewaktu ketiadaan gurunya. Setelah ia menjadi seorang yang cukup mahir dan berpengalaman di madinah, maka ia mula merasakan ilmunya makin kurang. ada pendapat golongan hanafi yang lazimnya di bangkangnya di lihat sebagai benar bahkan benarnya dalam beberapa sudut adalah lebih benar dari pandangan gurunya Malik. ini menyebabkan ia membuat keputusan untuk menambahkan lagi ilmu dengan cara belajar di Iraq, ia mahu memahami sendiri method pemikiran di tempat yang ia seringkali menolaknya.


di iraq ia mempelajari method Hanafi dengan murid Imam Hanafi yang bernama Abu Yusuf. Ini kerana Abu Hanifah pada waktu itu telah meninggal dunia. hasilnya ia mengarang kitab ar risalah yang di kemudian harinya  menjadi model kepada method yang menjawab kenapa pentingnya qioas  . risalah ini menggambarkan qias dengan syarat-syarat yang di terima syarat sesungguhnya tidak boleh di tolak sewenang-wenangnya bahakan perlulah di terimanya. ertinya Imam Shafei telah mengendurkan konflik antara Hanafi dan maliki.


pada masa Imam Shafie belajar di Iraq, oleh kerana beliau adalah ulama besar, maka dalam masa yang sama di Iraq iaitu di waktu ia tidak berlajar dengan Abu Yusuf, ramai orang yang datang berlajar hadisdengannya . diantaranya ialah Imam Ahmad Ibn Hanbal. 

muncylnya mazhab hanbali adalah rentetann dari konflik dengan ahli rakyi yang telah di bentuk oleh Imam Abu Hanifah



bersambung

No comments:

Post a Comment