Wednesday, August 14, 2013

LEBAI ISA DAN CICIT CUITNYA PENDUDUK BUKIT DEPU




LEBAI ISA DAN KETURUNANNYA DENGAN BUKIT DEPU

sebagaimana yang telah saya sebutkan di sini bahawa Lebai Isa yang membuka bukit depu dan

surau bukit depu  telah memperolehi anak yang bernama Ahmad. keturunan Ahmad  telah tidak

ada lagi di bukit depu tetapi masih berada di sekitar pasir panjang juga( kebanyakannya Kg

Masjid Hj Kadir) , saya rasa terpanggil juga untuk menulis lagi tentang bukit depu setakat

yang saya tahu untuk catatan anak beranak dan saudara mara saya di sana, dengan tujuan

untuk menghubungkan kembali silatur rahim yang hampir terputus bahawa

sebahagian dari anak saudara  Ahmad bin Lebai Isa Patani ini iaitu  sepupu Abdullah sengau

seperti Tok Aminah Binti Musa masih meninggalkan keturunan yang banyak di Bukit Depu. Tok

Aminah binti Musa telah berkahwin dengan che Mat dan memperolehi dua otrang anak . Seorang

dari mereka bernama Kelsom . Dari Kelsom inilah lahirnya Yusuf yang kami panggilnya sebagai

Pak Soh bukit Depu.

adik beradik Yusuf ialah :



ertinya anak anak Pak Soh Bukit Depu ini dari sebelah nenek sebelah ibunya dengan saya

adalah empat pupu bertemu pada Lebai Isa yang membuka Bukit Depu.

demikianlah juga Pak Soh dengan  bapa saudara saya Ustaz him ( Ustaz Ibrahim bin Ali) Bukit

Bayas yang meninggal di Mekah tahun 200lima adalah tiga pupu.


tapi saya masih belum tahu dengan pasti dan masih tercari cari hubungan antara datuk iaitu

Lebai Isa dengan cucu iaitu TolK Aminah itu, apakah Musa bapa aminah itu anak Lebai isa,

ertinya Musa dengan ahmad itu adik beradik kah ataupun musa itu hanyalah menantu lebai isa

, ipar Ahmad . maka siapakah nama anak lebai isa yang perempuan ini ,menjadi emak Tol

Aminah.

Wallahu a`lam




No comments:

Post a Comment