Wednesday, May 14, 2014

Hj Awang Rusila



Hj Awang  Mohamad Rusila

Nama ini terkenal kerana ia adalah ayah tuan guru haji abdul hadi awang. Ia pernah menjadi yang di pertua hizbul muslimin cawangan Terengganu  yg diasaskan oleh Ust Abu Bakar Al bakir Gunung Semanggul Perak.
Menurut catatan yang saya ambil dari guru saya sewaktu di kusza lagi, us ismail Ngah pengadang baru, adik Hj Mat Gelugur tadi ialah Hj Awang mohamad ini bin Abdul Rahman bin Abdullah  b Hj Yusuf

Yahya berkahwin dengan Aminah anak Wan Mahmud Sg Derhaka . yahya ini anak Abdul rauf pasir Panjang  orang panggil Lebai Paka. Adik beradik lebai yahya ini lebai jamal dan penghulu Abdul rahman. Lebai jamal mempunyai anak yang bernama Lebai Ibrahim yg mempunyai zuriat hj Musa Atas tol. Dari sini muncullah pula hj Awang rusila itu. kat sini ada beberapa perkara yang saya keliru dan masih mushkilkan lagi 


menurut seorang sahabat saya Abdul rahman Kemaman, isteri haji Awan iaitu ibu tok guru haji hadi adalah dari keturunan Tok gajah Pahang

Yang ini saya masih dalam penelitian lagi sesiapa ada maklumat tolong panjangkan kepada saya

  


No comments:

Post a Comment