Wednesday, May 14, 2014

HAJI AWANG GELUGUR CHE HASSAN





HAJI AWANG GELUGUR CHE HASSAN

Tadi selepas solat jumaat di masjid zubair ibn al awwam cheras,(10 Mei 2014)  sempat juga saya bersembang dengan empat pupu saya, AJK masjid tersebut bernama  Haji Uda Pengadang baru. Ia menceritakan semasa ia kecil-kecil dulu, di anatar guru yang banyak membimbingnya adalah  Haji Awang Kg Gelugue Che Hassan. Ia seorang yang alim dan warak(sekitar tahun 70an)
Namanya ialah Haji Awang bin Uthman bin Limah  bin mak Ngah Wook bin pak de Yusuf Anak wan Mahmud Patani yang buka sg derhaka yang terkenal itu.

Surau yang di binanya telah di hidupkan olehnya seterusnya   telah di isi  oleh haji Kadir Padang Midin( Motor Besar) sekitr  tahun 1970an sehinggalah kematiannya seterusnya  seterusnya di sambung oleh ust Ismail Ngah sehingga hari ini
Hj awang ini adalah dua pupu Pak Uda. Seorang anaknya yang berada di taman melati gambak bernama Che Umar adalah pensyarah UIA. Meninggal sekitar 2012. Isteri che Umar adalah anak Hj mat Tok Bomoh Imam masjid Gelugur. Ertinya ia menikah dengan sekitar 2-3 pupunya juga.


No comments:

Post a Comment