Sunday, May 4, 2014

kedudukan ulama melayu di mekah menjelang prg dunia pertama ( siri satu)

hari ini pengajian di masjidil haram yang sebahagian  guru-gurunya adalah dari kalangan orang Melayu sendiri sudah tidak ada lagi. yang tinggal ialah kenangan yang sangat manis.  Pelbagai nama alim ulama dari seluruh rantau nusantara bermula dari zaman Syeikh dawud Patani  sehinggalah zaman Syeikh Ismail pak De El , sepanjang zaman ini, lahir pelbagai kitab yang menjadi rujukan dan bahan teks pengajaran di serata masjid, surau dan pondok-pondok di seluruh nusantara termasuk kampochia , Sri Lanka dan Burma yang bertutur dalam bahasa Melayu.
cahaya zaman yang panjang itu telah menjadi kabur bersama matinya mereka yang telah menigisi ruang perjuangan di situ.

Walaupun ada ura-ura yang berkata bahawa Kerajaan Arab Saudi akan cuba menghidupkan semula pengajian dalam masjidil haram  yang adalah berupa  system yang seperti itu, dan system yang seperti itu akan lebih dapat di manfaatkan oleh seluruh umat islam di  serata dunia bilamana kuliah-kuliah mereka akan di masukkan ke dalam  youtube, untuk di tatapi oleh mana mana pecinta ilmu agama di serata dunia,  tetapi satu kisah perjuangan yang di kuburkan di atas  pembinaan  system kuliah yang baru akan diadakan itu  tidak harus di lupakan, bahkan hendaklah di pelajari dalam-dalam  kerana di situ tersirat satu pengajaran besar yang akan memandu kita untuk memahami hadis akhir zaman yang akan menjawab persoalanan  siapakah yang akan  menerajui perjuagangan Islam dan siapakah pula penentangnya2 yang akan menggalanginya.

System pertama hapus kerana pelbagai sekatan di lakukan manakala system kedua pula hidup akibat dibajai dengan gaya persembahan yang menarik untuk kita ambil iktibarnya.
Hakikatnya pada waktu itu,  Golongan Ibn saud adalah  lebih kecil dan  lebih  lemah berbanding dengan golongan syarif dan uthmaniyyah tetapi bagaimana  mereka boleh Berjaya dalam perang dunia pertama  . bagaimana ini boleh berlaku, dengan bantuan  dari siapa dan bagaimana bantuan itu berlangsung adalah satu sudut yang mesti di kaji?

Untuk memastikan pemikirannya yang sempit berkembang, apakah yang telah mereka lakukan kepada system dan guru yang mengajar di masjidil haram pada waktu itu, dan apakah pula yang mereka lakukan untuk menyaingi   system yang lebih kuat dan mantapnya ? apakah hujah yang mereka gunakan dan bagaimanakah hujah itu di persembahkan sehingga Berjaya mempedayakan generasi baru di kalangan umat islam


No comments:

Post a Comment