Sunday, May 4, 2014

Tok Lijah Gong Gemia




TOK LIJAH GONG GEMIA

Kami telah bincang dalam siri yang terdahulu bahawa  Haji harun bin Daud  guru feqh di Masjidil Haram adalah berasal dari kampung hiliran. Kami telah sebut bahawa ia adalah   cucu sedara  Tok Lijah Gong Gemia.
Tok Lijah ini berkahwin dengan Mohamad  Gong Gemia, kubur Tok Lijah  berada di tanah perkuburan besar Gong Gemia. Suaminya Mohamad ada mempunyai pertalian waris terdekat dengan Haji Awang pengasas surau Haji Awang sebelah sekolah Syeikh Abdul malik yang sekarang orang memanggigilnya dengan panggilan Surau Ustaz Aidil Adha.
Menurut Abu bakar Gohet Teksi Gong Gemia, Tok Lijah mempunyai ramai waris di kampung masjid haji kadir termasuk  Haji Kadir itu sendiri.  Di Hiliranpun ramai juga termasuk Makcik yang anaknya bernama Hassan hiliran dan said datuk Hj harun bin Pak Ngah daud Masjidil haram juga adalah adik beradiknya.

Abang Som Batu Buruk juga adalah sepupu Tok Lijah.
Hasil perkahwinan dengan Mohamad ia memperolehi anak :
Abdul Rahman norja masjid Puteh
Pak De (Muda) Tok Bomoh Hiliran
Taib berkahwin dengan mak Cik Wook anak Hj Kadir Kg Masjid –moyang saya.
Ismail hiliran berkahwin dengan mak teh  Binjai Bukit Besar
Mak Su Nik yang pernah berkahwin sekejap dengan tok ku syed sagar anak tok ku paluh tetapi tidak memperolehi anak dengannya.
Sallaeh(pak Leh )hiliran
Pak Him mengadang Kor-

Di katakan  Daripada mereka ini lahir cabang yang akhirnya menyerahkan sebahagian tanah mereka untuk di wakafkan kepada masjid raja bukit besar. Yang ni masih dalam pengkajian saya lagi
Ada yang berkata tok Lijah  ini adalah anak  Fatimah isteri Abdullah  ayah Hj kadir Kg masjid.  ini bererti ia adalah adik beradik se mak dengan haji kadir kampung masjid Pasir panjang. Ada lagi pendapat yang berkata Hj Kadir Kg Masjid ini adalah cucu  Abdullah  pengarang kitab Muhimmah yang tidak lain dan tidak bukan adalah abang kepada Syeikh wan kadir bukit bayas. Sebagaimana yang jelas di tulis oleh Wan Mat saghir. Ringkasnya Wan abdur rahim dan Abdullah ini bertemu pada bapa yang bernama w  Abdul Rahman(Deramang) . wan abu bakar wan ismail tok pandak  keturunan faqeh Ali



No comments:

Post a Comment