Ssebagaimana yang telah kami sebutkan bahawa boleh
di katakana sebahagian besar atau hampir keseluruhan mereka yang berhijrah
dari patani ke Terengganu selepas tewas
perang Patani Sakothain 1840 adalahadalah dari keluarga faqih Ali Al Malibari, dari keturunan Maulana
Hussein Jamadul kubra, salah seorang dari mubaligh Islam yang awal dating ke
nusantara, maka sebahagian generasi yang pertama ini mempunyai cita-cita untuk
kembali mengambil Patani dari tangan budha, itulah sebabnya mereka meneruskan
kehidupan di Terengganu di tepi-tepi air samada di pantai ataupun sungai. Tetapi
setelah lama menunggu semboyan jihad tidak berbunyi apatah lagi setelah Terengganu
sendiri terancam oleh kedatangan british. Maka zaman-zaman yang seterusnya,
mereka masuk ke kawasan bukit, akibat dari kehidupan tepian pantai sendiri amat
susah dan memperolehi rezeki yang sangat terbatas, keizinzn sultan untuk mereka
membuka tanah baru menyebabkan mereka mula mengusahakan untuk menukarkan
tanah-tanah paya menjadi sawah.
Kerja yang berat dan besar untuk menukarkan paya
kepada sawah ini di lakukan sekali lagi melaui hubungan mereka silatur rahim. Hubungan
silaturrahim ini sekali lagi tercantum bilamana mereka yang asalnya dari satu
keluarga bermalam berhari-hari untuk menyiapkan satu satu kawasan secara
berganti-gantian dari satu kawasan ke satu kawasan yang lain pula.
Setelah mereka Berjaya menghasilkan padi, yang
banyak hasil perolehan dari sawah padi yang luas, hubungan mereka dengan patani
menjadi semakin jauh akibat kehidupan sehari-harian mereka yang semakin terisi.
Meskipun masih ada sebahagian dari mereka terus menghubungkan silaturrahim
dengan keluarga di patani yang tidak di buru oleh kerajaan sakothai dalam
bentuk perniagaan tembaga dan lain-lain ukiran dan sebagainya lagi, tetapi generasi yang baru membesar dalam
keadaan yang lebih leka. Hubungan dengan mekah juga sudah mula renggang
melainkan oleh beberapa keluarga sahaja, ikatan mereka dengan keilmuan islam
semakin longgor apatah lagi setelah mereka terpaksa memilih untuk meminggirkan
istana kerana istana telah di pengaruhi oleh penasihat British.
Melihatkan
generasi yang baru ini mula leka dengan hiburan dan tidak lagi menumpukan
kepada pokok utama kehidupan, mereka mula mikirkan jalan-jalan nasihat yang
lembut untum anak cucu mereka.
Di zaman inilah munculnya lagu oh bangau oh bangau
kenapa engkau kurus. Sebenarnya tidak ada bangau yang kurus. Yang kurus itu
ialah anak-anak yang baru muncul dengan penuh kesenangan.
Anak-anak ini begitu banyak berdalih menyalahkan
orang itu dan orang ini, tidak menyalahkan diri sendiri . akhir cerita ialah
menyalahkan ular. Mengalahkan ular kerana sifatnya makan katak seolah-olah menyalahkan
penciptakan yang sebenar salah itu ialah
mereka sendiri. Mereka malas memotong rumput sehingga kehidupan mereka di
kelilingi oleh bahaya yang di gambarkan dalam bentuk ular yang berada di
sekeliling rumah mereka yang telah tinggi rumput dan lalang akibat malas
menebas.
Di hari ini kita masih mendengar lagu oh bangau oh
bangau tetapi kita tidak mengetahui cerita sebenarnya akibat telah terkambus
oleh masa yang menjadikan kita lupa
Bersambung inshalah
No comments:
Post a Comment