Monday, June 16, 2014


Berdasar sejarah serta kajian dari Kelantan dan Patani, Wan Demali adalah putera kepada Sayyid Ali Nurul Alam bin Sayyid Hussein Jamadil Kubro. Ini bermakna, Wan Demali adalah cucu kepada Sayyid Hussein Jamadil Kubro. Wan Demali juga disebut sebagai Wan Demali Alimuddin mempunyai 7 orang lagi adik beradik. Mereka ialah:
1)      Wan Abdullah (Sultan Wan Abdullah Umdatuddin / Wan Bo Teri Teri – Raja Champa 1471 – 1478).
2)      Wan Hussein (Syeikh Wan Hussein as-Senawi – Pendakwah Islam Nusantara yang membina Masjid Teluk Manok)
3)      Wan Jamal
4)      Wan Biru (Puteri)
5)      Wan Hassan
6)      Wan Senik
7)      Wan Muhammad Shalleh (Syeikh Wan Muhammad Shallih al-Laqihi)
Menurut sejarah Kelantan dan Patani lagi, setelah Siam Ayyuthia berjaya dihalau keluar dari Chermin-Langkasuka pada tahun 1467, putera-putera Sayyid Ali Nurul Alam telah membahagikan tugasan berdakwah ke Nusantara. Umpamanya, Wan Abdullah telah ditugaskan berdakwah di Jawa dan seterusnya ke Champa sebagai Panglima Perang Raja Champa. Wan Hussein dan Wan Demali telah dihantar ke Madura. Wan Hussein kemudiannya kembali ke Patani dan membuka pusat dakwahnya di sana. Wan Demali pula menuju ke Bentan di Sumatera.  Adik-beradiknya yang lain pula ada yang ke Bangkok, Kelantan serta Patani.
Di Bentan, Wan Demali telah dilantik sebagai Pateh Kermawijaya oleh pemerintah Majapahit diatas jasa-jasanya serta kebolehan beliau dalam dakwah dan pertahanan negara. Sesuai dengan kebolehan beliau sebagai Panglima Perang, maka Wan Demali digelarkan sebagai Laksaman Bentan.
Bagi merungkaikan siapakah Laksamana Bentan yang membunuh Sultan Mahmud, perhatikan tahun kejadian yang berlakunya peristiwa tersebut. Wan Demali adalah putera Sayyid Ali Nurul Alam (1360 – 1470) yang dilahirkan sekitar menghampiri tahun 1400 dan meninggal dunia dalam tahun menghampiri 1500. Pembunuhan Sultan Mahmud oleh Laksamana Bentan pula berlaku pada tahun 1699.
Jika diperhatikan jarak masa zaman Wan Demali dan pembunuhan

No comments:

Post a Comment