Monday, September 2, 2013


oleh ewl fesfanji


TOK GAJAH DAN ANAKNYA MAT KILAU

Di zaman sultan zainal abidin ke 3, Terengganu telah menjadi tempat persinggahan dan perlindungan bagi pemberontak Pahang . inilah yang di tulis dalam catatan sejarah ProBritish.

Sebenarnya tekanann yang di buat oleh British sangat kuat kepada penduduk tempatan. Sultan Ahmad yang bertelingkah dengan saudaranya Tun Mutahir akhirnya di sokong oleh British. Setelah British melantik Sultan Ahmad, British menekannya supaya menerima resident British yang mempunyai kuasa untuk menasihati sultan dalam hal ehwal pentadbiran  Pahang. Di sinilah Sultan ahmad mula menyesal tetapi baginda tidak boleh berbuat apa apa lagi.

Sultan ahmad ini adalah mertua  Sultan zainal Abidin Ke 3. Ketika Tok Bahaman, Tok Gajah dan mat Kilau beserta beberapa pengikutnya meminta semangat dengan kerajaan Terengganu, Sultan suruh mereka menemui Tok Ku Paloh. Tok Ku Paloh menyalakan semula semangat jihad mereka dengan menyalatakan ini adalah satu tanggung jawab kita terhadap agama kita. Ini adalah satu jihad yang perlu di teruskan. Maka dengan perintah Tok Ku Paloh sebagai Syeikhu;l Islam Terengganu( semacam Menteri Besar pada waktu itu) Trengganu membekalkan tentera bantuan kepada kumpulan Tok Gajah . untuk menentang British di Pahang,

Walaupun di akhir pertempuran itu , pihak perjuangan tewas. Bilamana tentera gurkha upahan British mendapatu darah mengalir, akhbar Singapore telah menyebarkan berita bahawa Mat Kilau telah terbunuh, tetapi sebenarnya beberapa tentara bantuan dari Terengganu dapat menyelamatkan mereka.

Menurut cerita lisan, TokKu paloh akhirnya menyuruh mereka bersembunyi di Kuala Berang. Di situlah Tok Gajah, Mat Kilau dan beberapa pengikutnya yang setia menertap sehinggalah  Tok Gajah mati dan di tanam di Kuala Berang. Rumah penginapan mereka telah dapat di baik pulih oleh ayah ku dan di pasang semula walaupun tapaknya asalnya sudah berubah.

Mat Kilau terus berada di Terengganu sehingga melalui  zaan yang lama. Apabila ia kembali ke air tawar, setelah ia di datangi oleh tanda tanda ia akan meninggal, maka pada hari jumaat terakhir sesudah solat, ia telah mengistiharkan dirinya sebagai mat Kilau yang telah menentang Inggeris. Sebelum itu, orang mengenalinya dengan nama mat Siam sebagai mana ia sendiri memperkenalkan nama itu. Menurut cerita orang tua tua  Kuala Berang, mereka mengambil dari datuk nenek mereka bahawa Mat Kilau tidak ke Siam sebaliknya menetap di Kuala Berang sehinggalah ia kembali ke kampung halamannya.

Menurut cikgu Syed Omar, amalan mat kilau yang paling mashyur sehinggalah ia di kenali dengan nama Mat Kilau ialah surah was Syamsi

ħ÷K¤±9$#ur $yg8ptéÏur ÇÊÈ ÌyJs)ø9$#ur #sŒÎ) $yg9n=s? ÇËÈ Í$pk¨]9$#ur #sŒÎ) $yg9¯=y_ ÇÌÈ È@ø©9$#ur #sŒÎ) $yg8t±øótƒ ÇÍÈ Ïä!$uK¡¡9$#ur $tBur $yg9t^t/ ÇÎÈ ÇÚöF{$#ur $tBur $yg8yssÛ ÇÏÈ <§øÿtRur $tBur $yg1§qy ÇÐÈ $ygyJolù;r'sù $yduqègéú $yg1uqø)s?ur ÇÑÈ ôs% yxn=øùr& `tB $yg8©.y ÇÒÈ ôs%ur z>%s{ `tB $yg9¢yŠ ÇÊÉÈ ôMt/¤x. ߊqßJrO !$yg1uqøósÜÎ/ ÇÊÊÈ ÏŒÎ) y]yèt7/R$# $yg8s)ô©r& ÇÊËÈ tA$s)sù öNçlm; ãAqßu «!$# sps%$tR «!$# $yg»uŠø)ßur ÇÊÌÈ çnqç/¤s3sù $ydrãs)yèsù tPyøBysù óOÎgøŠn=tæ Oßgš/u öNÎgÎ6/RxÎ/ $yg1§q|¡sù ÇÊÍÈ Ä§÷K¤±9$#ur $yg8ptéÏur ÇÊÈ ÌyJs)ø9$#ur #sŒÎ) $yg9n=s? ÇËÈ Í$pk¨]9$#ur #sŒÎ) $yg9¯=y_ ÇÌÈ È@ø©9$#ur #sŒÎ) $yg8t±øótƒ ÇÍÈ Ïä!$uK¡¡9$#ur $tBur $yg9t^t/ ÇÎÈ ÇÚöF{$#ur $tBur $yg8yssÛ ÇÏÈ <§øÿtRur $tBur $yg1§qy ÇÐÈ $ygyJolù;r'sù $yduqègéú $yg1uqø)s?ur ÇÑÈ ôs% yxn=øùr& `tB $yg8©.y ÇÒÈ ôs%ur z>%s{ `tB $yg9¢yŠ ÇÊÉÈ ôMt/¤x. ߊqßJrO !$yg1uqøósÜÎ/ ÇÊÊÈ ÏŒÎ) y]yèt7/R$# $yg8s)ô©r& ÇÊËÈ tA$s)sù öNçlm; ãAqßu «!$# sps%$tR «!$# $yg»uŠø)ßur ÇÊÌÈ çnqç/¤s3sù $ydrãs)yèsù tPyøBysù óOÎgøŠn=tæ Oßgš/u öNÎgÎ6/RxÎ/ $yg1§q|¡sù ÇÊÍÈ Ÿwur ß$$sƒs $yg»t6ø)ãã ÇÊÎÈ
Ÿwur ß$$sƒs $yg»t6ø)ãã ÇÊÎÈ
Beliau adalah seorang yang suka membaca al qurann dan suaranya adalah merdu.

Di antara guru agamanya ialah hj Osman, murid pengarang kitab Mat laul badrain , Hj Mohamad bin Ismail Dawud Fatani, anak kelahiran Duyung . sewaktu di Mekah.
Beliau adalah seorang yang banyak berzikir dan suka bertapa . di katakana bahawa sewaktu bertapa, beliau pernah memperolehi buntat embun yang mempunyai kelebihan, sekiranya embun turun, badan yang terputus akan tercantum kembali

Ada beberapa cerita mereka yang terkenal sebagai ahli zikir bahawa mereka ada menemui Mat Kilau dalam beberapa majlis mereka. Wallahu `alam. Allah jua yang maha berkuasa.

Diantara amalan paginya ialah minum madu canpur halia bara yang di perembunkan

Beliau juga mengamalkan mandi embun setiap pagi.




No comments:

Post a Comment