Monday, September 9, 2013

hj Shuaibun Pulau Kerengge



oleh al faqir el fesfanji


Haji Shuaib bin Ahmad Pulau Kerenggere

Saya masih ingat semasa saya dalam peringkat awal sekolah rendah dahulu ( awal 80an) ayah saya sentiasa mengajarkan kepada saya nahu dan sorof. Dia seringkali membelekkan kitab mukhtasaor jiddan dan kufrowi di hadapan saya. Dia menagajrkan kepada saya berulang kali sewaktu ia membuat batik di belakang rumah saya di Kg Belukar Jambu. Pada waktu itu, seorang guru Al Quran (tajwid dan qiraat murid Us Hj Mat Litar) bekerja mencelup batik dengan ayah saya. Saya panggil guru tersebut dengan panggilan Pak Su Awang Tok meskipun namanya adalah Hamzah. Saya seronok juga mereka berbincang tentang nahu, sorof dan al quran sewaktu berehat rehat sebelum atau sesudah membuat batik. Akhirnya di waktu menengah (SMASZAL) saya belajar ilmu al Quran dengan nahu sorof( Matan ajrumiyyah, mukhtasor dan matan bina) dengan Pak Su Awang Tok ini. Di zaman menengah barulah saya faham apa yang mereka bincangkan

Dalam pada itu, ada seorang kenalan lama ayah semenjak di kampung Masjid Hj Kadir, kampung asal nenek kami yang di panggil awang seringkali juga singgah dan menghangatkan lagi perbualan mereka tentang nahu. Awang ini lebih cenderung pula kepada perbincangan tentang tasaauf. Ia adalah anak murid Hj Shuiabun( Shuaib bin Ahmad Pulau Kerenge . Hj Shuibun ini belajar pernah belajar dengan Hj Saad Sg Kangkung(1893= 1943). Hj Saad kangkung adalah anak murid Tok Kenali dan Mufti Haji wan Musa Kelantan. Guru berdua ini pernah belajar di Mekah.


Kecenderungan Hj Shuaibun adalah dalam bidang tasauf. Ia timbul sekitar tahun enam puluhan   dan tujuh puluhan 

No comments:

Post a Comment