Monday, July 8, 2013

raja mandalika pelaksana syariat pertama di Terengganu


RAJA MANDALIKA
Nama ini adalah nama raja yang tercatat  di batu b ersurat Terengganu
Beliau adalah khalifah yang merupakan anak pengasas empayar benua   Melayu Siam Islam Ayuthia yang juga di sebut Raja Melayu Siam Islam  Kedah Tua / Langkasuka . beliau juga di kenali sebagai Raja Mas Zaffar Syah III,  Beliau juga di kenali sebagai Syeikh Ahmad Qummi ibnu Tunku Mohamad Chan.
Beliau adalah anak Sultan Rijaluddin Ibni Muhammad Johan syah III, ibunya  daripada keturunanan Mahajaraj China Yuan,

oleh kerana Maharaja Yuan memerintahkan supaya Islam di bawa ke alam Melayu, maka itulah sebabnya di katakan Islam datang ke tanah Melayu dari China. cerita ini membenarkan Islam (di Terengganu) tiba lebih awal dari Melaka.

Beliau bukan sahaja raja dan pendakwah yang keturunannya datang dari China malahan juga pelaksana Syariat di empayar Islam Kedah Siam yang sangat luas. Malangnya empayar Islam ini  telah di musnahkan pada 17==dan di jajah oleh Thai Buddha yang dengki dan dendam dan akhirnya di pecahkan kepada Burma, Thai,Vietnam dan Kemboja termasuk semenanjung Tanah Melayu( di faraidhkan kepada British selepas perjanjian Bangkok 1909).. Penjajah ini (kafir buddha  kemudiannya mengaku Thailand (tanah Thai yang bebas) tidak pernah di jajah padahal mereka adalah sebenar benar penjajah yang merampas bumi Islam dari tangan orang orang Melayu Islam kedah Ayuthia.


Beliau telah mendikan lebih dari 21 buah masjid di seluruh wilayahnya termasuk Masjid Papan yang sangat cantik dan menarik masih kekal berdiri tegak di Mandalay, Mymmar. Nama Mandalay di ambil dari nama belaiua , Mandalika.

lain lain masjid yang didirikannya adalah di Terengganu ,di Bangkok, di Cheng Mai, dan di Kedah sendiri yang telah di runtuhkan oleh Siam sebelum di ganti dengan masjid Az Zahir yang ada pada hari ini. 
Setelah ia membawa dakwah di Terengganu, ia membawa cerdik pandai untuk melaksanakan syariat di Terengganu. Dengan sebab pensyariatan (perundang undangkan syariat) maka terengannu di berinama Terengganu berasal dari nama Terqanun iaitu Islam di qanunkan=di undang undangkan =di syariatkan.

ertinya nama Terengganu adalah  mempunyai  kaitan secara langsung dengan sejarah pendaulatan hukum syariat, bukannya taring anu 
Oleh kerana bimbangkan Thai Buddha yang berniat serong terhadap Islam menghancurkan batu undang –undang Islam tersebut dalam serangannya di Terengganu, maka orang Terengganu yang cerdik telah menyimpan batu tersebut di dalam sungai. Mereka menamakan sungat tersebut dengan nama tersat iaitu campak dalam bahasa Siam. Sebagai ingatan mereka (Melayu Islam Siam) dapat mengambilnya suatu hari nanti.

Islam, maka batu itu akhirnya di temui oleh Syed ===


No comments:

Post a Comment