Wednesday, March 18, 2015

HAJI IBRAHIM FU BIN MOHAMAD AL YUNANI DI TERENGGANU





IBRAHIM BIN MOHAMMAD AL YUNANI
Orang-orang Islam yang di sebut sebagai Cina  Yunan di Terengganu sebagaimana yang di sebut oleh Awang Goneng,seorang pengkaji sejarah  yang berpusat di England adalah di katakan bukanlah datang dari Yunan , sebaliknya dari Guang Dong. Kebanyakan mereka  adalah dari bangsa-bangsa telah telah lama Islam seperti Farsi, Arab dan Turki. Ini kerana nenek moyang mereka adalah tentera bantuan Kerajaan Abbasiyyah yang di hantar ke China untuk membantu pemerintah Islam di China memerangi musuh-musuhnya. Kerana mengenangkan jasa dan keberanian mereka, pemerintah Islam itu memberikan sebidang tanah yang sangat luas kepada tentera-tentera tersebut. Mereka berkahwin dengan gadis-gadis cina tempatan setelah keluarga gadis-gadis tersebut berjaya diislamkan.  Keturunan tentera-tentera Abbasiyyah ini digolongkan dari kalangan ethnic Han. Ethnik Han sangat terkenal dengan keteguhan mereka mempertahankan Islam dalam sejarah perjuangan Islam di China lebih-lebih lagi di zaman kezaliman Komunis. Dalam erti kata yang lain,mereka bolehlah di kira sebagai anak beranak Hang Tuah, Hang Jebat dan Sahabt-sahabatnya termasuklah juga Hang Li Po.  In bererti hubungan keluarga Islam China Yunan  itu telah mempunyai hubungan kekeluarga yang panjang dengan Islam di Alam Melayu.  Sebahagian daripada mereka adalah berasal dari ahlil bait. Sebenarnya ia telah bermula semenjak zaman Merong Maha Wangsa
KELUAR DARI   GUANG DONG
Menurut catatan Awang Goneng dan pendetailan yang di buat oleh keluarga mereka yang terlibat, terdapat tujuh  pemuda muslim telah keluar dari Guang Dong sekitar tahun 1903 menaiki kapal menuju ke Sumatera dan akhirnya menetap di Terengganu. Mereka adalah Ali Musa Li, Ali Zhang Bin Idris, Abdullah Dong Bin Sulaiman, Daud Dong ,Hassan Liu Bin Salleh  Muhammad Yusuf Xiao Bin Salleh, Haji Ibrahim Fu Muhammad .
Pertama: Ali Bin Idris (Pak Ali Yunan), telah berkahwin dengan Halimah di Palembang. Ia bersama isteri dan mertuanya telah berhijrah ke Singapura.Di Singapura dia berbincang dengan Pak Lah Yunan (Abdullah Dong Bin Sulaiman) dan Musa (dari Guang Dhong) untuk datang ke Terengganu sebab Cheng Ho pernah mari datang ke Terengganu (Bukit Cerakah). Ikut serta Pak Lah ialah isterinya Khadijah, dan sahabatnya yang bernama Daud Dong

Di Terengganu, Ali menjual kitab dan herba. Di antara peninggalannya yang terkenal ialah minyak Pak ali yang terkenal di Terengganu. manakala Abdullah bin Sulaiman (Pak Lah Yunan) mencari emas di Kuala Berang tetapi gagal, akhirnya di hari-hari tuanya, beliau membuka kedai buku dibandar yang diteruskan oleh anak cucunya selepas beliau meninggal. Pak lah meninggal pada 1954 di Mekah –dari cucunya yahya bin Mohd Nor. Musa pula merawat medicine peddler dan Daud jeneral trader kedai payang.

Inilah senarai mereka yang tiba di Terengganu di zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin iii (1881-1918) . manakala mereka yang datang pada zaman  Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah (1921-1942) ialah  Muhammad Yusuf Xiao Bin Salleh, Haji Ibrahim Fu Muhammad .
Di Terengganu, Ibrahim fu Muhammad sempat memiliki beberapa bidang tanah yang banyak terutama di sekitar kampung Hujung Gong. Kami masih belum memperolehi maklumat detail tentang pekerjaannya tetapi yang pastinya ialah ia memiliki tanah yang banyak di warisi oleh anak-anaknya.  



Isteri Ibrahim Mohammad adalah Aminah (tok Nah) berasal dari Acheh. Ibrahim Muhammad telah telah berada di Palembang dan tidak dapat di pastikan samada dia pergi ke Acheh atau tidak . Berkemungkinan mereka berkahwin di Singapura. Dan datang ke Terengganu selepas perkahwinan.   Dikalangan anak cucunya, ia lebih mudah di sebut sebagai Pak De Him .
Anak Ibrahin Fu Muhammad :
(1)    Long Esah tiada anak. (Berkahwin dengan—kemudian berkahwin pula dengan  Haji Ali Kg Kubu Marang .pada masa ini haji Ali Kg Kubu memondok  dengan haji kadir  )
(2)    Khadijah (Lijah)
(3)    Awang
(4)    Fatimah (mati semasa anak dara)
Anak Lijah adalah Chek (Wook): ini bererti Chek Wook adalah anak sedara Tok Ki Awang Pok Deham. Dia seorang sahaja sepupu mak hindum sebelah tok ki awang  . Chek Wood berkahwin dengan Mohamad Zain. anak Chek Wood ialah Ramlah .Zainun dan Mohamad zaki.  ramlah berkahwin dengan bilal ismail.   Haji Zainon isteri Cikgu Awang adalah cucu sedara Tok ki Awang Pok Deham

Awang ini mempunyai 5 isteri. Isteri pertamanya adalah orang Seberang takir.  Isteri ke empatnya orang sekitar Gelong Bilal atau kampung padang dan isteri terakhirnya ialah Su Aminah dan menetap di tanah pusaka  yang di beli oleh Ibrahim @ Aminah di panggil Hujung Gong, Kampung masjid Haji Kadir. Dengan isteri terdahulu ini, ia tidak mempunyai anak melainkan dengan Nani , ia memperolehi seorang anak perempuan yang di panggil Long.  Anak-anaknya dengan Su Aminah adalah Hindon dan Ahmad, Umi Kelsom dan Ibrahim.Dua yang pertama iaitu Hindon dan Ahmad menetap di sekitar Hujung Gong. Umi Kelsom telah menetap di Kampung Belukar jambu manakala Ibrahim menetap di Setiawangsa, Kuala Lumpur.
Di zaman mudanya, ia menjual getah. Kadang-kadang mengdayung kapal ke Siak kerana harga getah di siak waktu itu sangat tinggi. Ia mempunyai mak Saudara di Singapura di samping nenek sebelah ibunya di Acheh.  Di hari tuanya, ia mengajar mengaji Quran kepada beberapa kanak-kanak kampung Hujung Gong.

Menurut cerita anaknya Hindun binti Awang, Awang ini mempunyai sepupu di Batas Baru yang bernama mak ngah jah( Khadijah) tetapi tidak mempunyai zuriat. Seorang lagi sepupunya ialah di gong Tok nasek tetapi tidak dapat di kesan pada hari ini.







yang paling kiri adalah Awang bin Ibrahim Fu bin Mohamad  Al Yunani. .sebelahnya ialah Pak Su Haji manakala yang paling kecil adalah Senun.  gambar ini di ambil di sekitar tahun 1960. lokasi gambar adalah bangunan wad lama hospital besar Kuala Terengganu bangunan lama.
Awang Pak de Him ini meninggal tahun 1974. meninggalkan 4  anak iaitu Hendon, Ahmad , Umi Kelsom dan Ibrahim .

Ustaz Haji Ahmad Awang meninggal tahun 2014 dalam usia 67 tahun , tiga anaknya yang lain masih hidup



1 comment: